Liyakatsizlik tenkitlerinin gayesindeki AFAD’da skandal bir engelleme teşebbüsü yaşandığı ortaya çıktı. Afetler sonucunda göçük altında kalan depremzedelerin canlı olarak çıkarılma oranını artırmayı hedefleyen “Sesimi Dinle” projesinin 2021 yılında AFAD Bilişim Daire Lideri İrfan Keskin’e önerildiği lakin “Siz benim yapamadığım ne yapmış olabilirsiniz!” diyerek proje sahiplerine olumsuz karşılık verdiği ortaya çıktı.
AFAD Genel Müdürü Yunus Sezer ile randevuları olmasına karşın birebir gün Rize’de sel felaketi yaşanınca, Keskin ile görüşmek zorunda kaldıklarını belirten Solukoğlu, şunları söyledi:
“AFAD ÇIKARIR, GERİSİ SIHHAT TAKIMININ İŞİ”
“Toplantıya başladığımızda birinci kelamı ‘Siz, benim yapmadığım ne yapmış olabilirsiniz’ dedi. Programın ayrıntılarını anlatmaya başladık. Beş dakika içerisinde saha bilgisi alabileceğimizi, alanda ne kadar kana muhtaçlık olduğundan, alanda kurtulan insanların meslek kümelerine kadar tüm bilgiyi alabileceğimizi tabir ettiğimizde, ‘AFAD olarak göçük altında kalanları dışarı çıkarmakla yükümlü olduklarını sonrasındaki sorunların sıhhat gruplarının sorunu olduğu’ yanıtını aldık.
“SESİMİZİ DUYURAMADIK”
Bunun üzerine toplantıyı terk etmek zorunda kaldık. Ve iki yıldan beri sesimizi ulaştırmanın yollarını denedik. Birçok bürokrata, belediye liderlerine mevzuyu ilettik. Lakin liyakatin tepe yaptığı bir sistemde sesimizi duyuramadık. Kendi adıma sesimi duyuramadığım için son yaşadığımız afette kaybettiğimiz canlar için tüm vatandaşlardan özür dilerim.”
UYGULAMA NASIL ÇALIŞIYOR?
Algoritma Uzmanı Ahmet Ömer Soğukoğlu, Yazılımcı Olga Kritchenko, Jeoloji Mühendisi Ali Aykut Ece ve Jeofizik Mühendisi Eda Ece’nin geliştirdiği uygulamanın özellikleri şöyle:
“Sesimi Dinle” uygulaması gelişen teknolojilerden faydalanarak akıllı telefonların afet durumlarında afetzedelerin bilgilerini AFAD üniteleri için toplayan ve bilgi akışını çok kısa müddete indiren bir uygulama.
Afet sırasında alana süratli müdahale edilmesini öngörüyor. AFAD, saha bilgisi toplarken afet alanında mağdur durumda olanların bilgilerine ulaşmaya çalışılmakta. Fakat enkazdan etkilenen vatandaşlarımızın kendi durumları hakkında bilgi verme bahtı olmadığından sonuca ulaşmakta da vakit kayıpları yaşanmaktadır.
Çoğunlukla şuuru kapalı ya da kendini tabir etmekte zorluk yaşayacak kadar mağdur durumda kurtarılan enkazdan etkilenen vatandaşlara müdahale de zorluklar yaşanmaktadır. Sesimi Dinle uygulaması alandan bilgi akışı sağlamayı içeriyor.
Uygulama, AFAD tarafından alana gönderilen sinyale kendini inanca alan vatandaşların “Güvendeyim” diye yanıt vermesi sonucunda yanıt veremeyen kullanıcıları mağdur kabul ediyor ve mağdur olarak görünen kullanıcıların pozisyonlarını ve sıhhat bilgilerini AFAD ile paylaşıyor Bu sayede çok kısa bir müddette alanda mağdur olan enkazdan etkilenen vatandaşların bilgileri sistemde görünüyor.